Een succesvolle website runnen is niet gemakkelijk. Wanneer je een website hebt laten maken investeer je vaak veel tijd en energie in het promoten ervan, maar het werpt niet altijd zijn vruchten af. Denk jij dat je website beter kan converteren? Dan is het wellicht tijd om de website te optimaliseren op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid en technische prestaties.

Zorg voor een snelle laadtijd

Om er voor te zorgen dat je website optimaal presteert, moet je in eerste instantie zorgen voor een goede basis. Dit doe je door middel van technische optimalisatie, denk hierbij aan het minimaliseren van HTML, CSS, JS en afbeeldingen op je website. Je kunt ook gebruik maken van een cachingtechniek zoals Varnish, dit is een techniek die je website of webshop aanzienlijk kan versnellen. Verder kun je gebruik maken van een Content Delivery Network (CDN), hiermee kun je bepaalde inhoud van je website snel en efficiënt afleveren bij de eindgebruikers van de website.
 

Meet gebeurtenissen

Om het meest uit je website te halen, is het belangrijk dat je gebruikersdata hebt verzameld. Dit kun je bijvoorbeeld doen door Google Analytics te koppelen aan je website, dit zorgt er voor dat je een beter inzicht krijgt in het gebruikersgedrag op de website. Wil je weten hoe vaak er op een bepaalde button wordt geklikt? Door gebruik te maken van Google Tag Manager kun je gebeurtenissen meten en analyseren waar winst te behalen valt. Je kunt er ook voor kiezen om het gedrag van de bezoeker op te nemen en terug te kijken, zodat je precies ziet hoe ze zich door je website bewegen. Koppel Hotjar aan je website om hier gebruik van te maken.
 

Zorg voor een goede value proposition

Wanneer een nieuwe bezoeker op je website terecht komt, moet direct duidelijk worden waarom diegene zaken moet doen met jouw in plaats van een ander.

Welke producten en/of diensten biedt je aan? Hoe wordt iemand hier beter van? Wat is je doelgroep? Wat maakt jouw bedrijf uniek? Dit zijn allemaal vragen die jou kunnen helpen bij het formuleren van de value proposition van je bedrijf. Zorg er voor dat deze value proposition terug komt op de homepagina en andere landingspagina’s op je website.
 

Voorkom dat bezoekers afgeleid worden

Wanneer iemand je website bezoekt wil je natuurlijk dat deze bezoeker zo snel mogelijk converteert. Om er voor te zorgen dat dit daadwerkelijk gebeurt is het belangrijk dat je de bezoeker niet afleidt met informatie of afbeeldingen die niet relevant zijn. Verlaag de kans dat een bezoeker onnodig de pagina verlaat, door het proces van je bezoekers te stroomlijnen. Bezoekers die afgeleid zijn zullen het bestelproces eerder onderbreken.
 

Doe aan online marketing

Tegenwoordig is Search Engine Advertising (SEA) de snelste manier om aan nieuwe bezoekers te komen. Zo kun je door middel van Google Adwords bijvoorbeeld doelgerichte advertenties plaatsen bij de zoekresultaten van de verschillende zoekmachines. Online marketing is natuurlijk meer dan SEA, social media platformen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn kunnen je helpen meer omzet te halen uit je website.
 

Verbeter de vindbaarheid van de website

Een voor de hand liggende manier om meer uit je website te halen is het verbeteren van de vindbaarheid van je website. Een belangrijk onderdeel van Zoekmachine optimalisatie is het schrijven van SEO vriendelijke webteksten die volledig zijn toegespitst op de producten of diensten die door een bedrijf worden aangeboden. Haal het meest uit je teksten door de teksten te bazeren op zoektermen die zijn vastgesteld aan de hand van een zoekwoordenonderzoek.
 

Plaats duidelijke call-to-actions

Iedere pagina heeft een duidelijk doel, om er voor te zorgen dat de bezoeker van je website converteert kun je de bezoeker in de juiste richting sturen door de pagina’s doelgericht in te delen en gebruik te maken call-to-actions (CTA’s). Door een CTA een prominente plaats te geven kun je de aandacht van de mogelijke klant trekken om deze vervolgens bijvoorbeeld offerte aan te laten vragen of door te leiden naar de volgende stap in het bestelproces van je webshop. Voorkom verwarring door te veel CTA’s.
 

Passende vormgeving

De vormgeving moet het doel van de website ondersteunen en vooral niet afleidend zijn. Niet alleen CTA’s kunnen de bezoeker begeleiden in het conversieproces, een goed ontwerp kan hier aan bijdragen en daarnaast vertrouwen opwekken. Verder kan een unieke vormgeving er voor zorgen dat je je onderscheidt van concurrenten, daarom overwegen veel bedrijven een maatwerk website of webshop.
 

Cross selling

Wil je een webshop laten maken of ben je op zoek naar manieren om meer omzet te halen uit je bestaande webshop? Cross selling, deepselling en upselling zijn manieren om meer te halen uit je klanten. Wanneer je iets bestelt bij een webshop zie je wel eens ‘populaire producten’, dit is een voorbeeld van cross selling. Je kent de ‘gerelateerde producten’ titels wel, je ziet ze vaak op productpagina’s, dit is een mooi voorbeeld van deepselling. Stel je verkoopt computers en gerelateerde artikelen en een klant wil een nieuwe laptop bestellen. Door deze klant een bundel aan te bieden van bijvoorbeeld een laptop, laptoptas en een muis maak je gebruik van upselling en kun je er meer omzet halen.
 

Win het vertrouwen van de bezoeker

Het kan voorkomen dat iemand een offerte wil aanvragen op je website of een product wil bestellen op je webshop, maar er nog over twijfelt. Door betrouwbare klantenreviews en relevante keurmerken te tonen kun je het vertrouwen van de bezoeker winnen en twijfels ontnemen. Ook kan een goede integratie van de reviews er voor zorgen dat er op de zoekresultatenpagina’s van Google sterren komen te staan bij je bedrijf.
 

Meer halen uit je website of webshop?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van je website of webshop? Of overweeg je het om een maatwerk website of webshop te laten ontwikkelen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden.