Dat steeds meer bedrijven kiezen voor een mobielvriendelijke website om hun bedrijf op de kaart te zetten, was al langer bekend. Uit onderzoek is gebleken dat 90 procent van de Nederlandse bedrijven in het jaar 2014 een eigen website had en als u dit percentage vergelijkt met het gemiddelde in Europa van 74 procent, zijn Nederlandse bedrijven erg actief op het internet.

Uit een recent rapport van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) blijkt echter dat Nederlandse ondernemers niet alleen online actief zijn met een eigen website, maar ook veelvuldig gebruik maken van social media om hun doelgroep(en) te bereiken. Meer over dit onderzoek van het Centraal Bureau van de Statistiek, leest u in dit artikel.

De meest actieve branches op social media

Niet alle branches zijn even goed vertegenwoordigd op social media. Voornamelijk bedrijven in de informatie- en communicatiebranche maken veelvuldig gebruik van social media (79 procent), maar in de bouw en in de transportsector zijn social media minder populair. De reden dat sommige branches meer gebruik maken van social media netwerken dan andere branches in ons land, heeft voornamelijk te maken met het feit dat sommige markten de commerciële mogelijkheden van social media beter herkennen en deze kansen bovendien gemakkelijker kunnen benutten.

CBS: bedrijven actiever op social media

Voorheen gebruikten Nederlandse bedrijven voornamelijk een eigen website om hun producten en/of diensten te promoten, maar sinds enkele jaren hebben veel ondernemers ook de grote commerciële mogelijkheden van social media netwerken ontdekt. Uit cijfers van het CBS blijkt dat 63 procent van de Nederlandse bedrijven in het jaar 2015 ten minste één vorm van social media gebruikt om de commerciële activiteiten van de organisatie te bevorderen, terwijl dit in 2012 en 2013 nog respectievelijk 41 en 50 procent was.

Vergelijken we de social media cijfers van ons land met de social media cijfers van de rest van Europa, dan is Nederland weer actiever dan de meeste andere landen in de EU. In Europa als geheel maakt namelijk 36 procent van de bedrijven actief gebruik van social media, terwijl dit in Nederland 58 procent van de bedrijven betreft.

De populairste social media netwerken voor bedrijven

Niet alle social media netwerken zijn even populair onder bedrijven. Zo gebruiken de meeste bedrijven netwerken als Facebook (53 procent) en Twitter (32 procent), maar zijn op wiki gebaseerde middelen minder in trek om kennis te delen (6 procent). Kijken we naar de cijfers van het jaar 2012, dan is het zakelijke gebruik van alle social media netwerken gestegen. Dit geldt niet alleen voor het gebruik van populaire netwerken, maar ook voor het gebruik van de minder populaire op wiki gebaseerde middelen.

Uw zakelijke activiteiten op social media

Heeft u al een goedkope website laten maken voor uw bedrijf, maar bent u nog niet actief op social media? Dan laat u veel commerciële kansen liggen. Sociale netwerken kunnen niet alleen voor leads zorgen, maar kunnen ook daadwerkelijk klanten opleveren als u de netwerken slim gebruikt. Heeft u advies nodig met betrekking tot het optimaliseren van uw website voor het gebruik van social media of wilt u meer weten over het zakelijk inschakelen van social media netwerken? Neem dan contact op met dit full service internetbureau, want naast het ontwikkelen van een website kunnen wij u ook advies geven over het zakelijk inzetten van social media.