U verkoopt uw producten al via een webshop of misschien wilt u een nieuwe webshop laten maken.

Het online winkelen wordt bij de consument steeds populairder. De ontwikkeling van e-commerce neemt dan ook steeds grotere vormen aan. Dit heeft uiteraard gevolgen voor wat betreft de onderlinge concurrentie tussen de diverse webshops. Als eigenaar van een webwinkel moet je dus naar manieren zoeken om onderscheidend te zijn en te blijven ten opzichte van de concurrentie.

Een belangrijk middel hierbij (misschien wel het belangrijkste) is een professionele productpresentatie. Het gezegde een beeld zegt meer dan 1000 woorden is zeer zeker voor een medium als internet en webshops van toepassing. Goede professionele productfotografie is dan ook van onschatbare waarde.

Online winkelen mag dan wel steeds populairder worden maar er kleven voor de consument ook duidelijke nadelen aan. Vooral het feit dat het product niet goed bekeken kan worden is er één van. Professionele productfotografie kan hier een enorme toegevoegde waarde hebben. Natuurlijk kunt u als eigenaar van een webwinkel het beeldmateriaal van uw leverancier gebruiken maar dat komt zeer zeker niet ten goede van uw onderscheidend vermogen ten opzichte van uw concurrent die ongetwijfeld het zelfde beeldmateriaal krijgt aangeleverd. U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zelf even een eigen foto te maken met uw smartphone of die mooie digitale camera die u in die andere webwinkel heeft gekocht.

Maar laten uw foto’s dan alle aspecten van het product optimaal zien? Denk hierbij aan een goede verlichting van het product zodat er een perfecte materiaal weergave ontstaat, maar ook diepte en vorm in een twee dimensionaal beeld. En natuurlijk ook de kleurweergave is een belangrijks aspect, laten uw zelf gemaakte foto’s een perfecte weergave zien van de kleuren in uw product?

Goede productfotografie is dus van essentieel belang voor het slagen van uw webshop. Net zo goed als dat slechte foto’s een aankoopbeslissing kunnen tegenhouden, geven professionele productfoto’s een meerwaarde aan de online presentatie van uw producten en zullen dus de aankoopbeslissing bevorderen.

Welke vormen van productfotografie kunnen we in de praktijk onderscheiden?

  1. De Packshot. Dit is in essentie een opname van de verpakking van het product zoals het wordt verkocht. Door het gebruik van het juiste licht, opname standpunt en achtergrond zorg je als productfotograaf dat de verpakking zo optimaal mogelijk in beeld gebracht word, wat betreft kleur, vorm en materiaal. Denk bij een packshot aan de pot waarin de pindakaas zit, de doos met hagelslag of het wasmiddel.
  2. De productfoto. Bij een productfoto gaat het om een optimale weergave van het product (die in de packshot zit). Denk bij de pot pindakaas aan bijvoorbeeld een boterham met pindakaas of een mes met daarop een lik pindakaas naast de pot eventueel met informatie over de ingrediënten zoals de pinda’s.
  3. Een sfeerbeeld. Deze foto is voornamelijk gericht op de emotie van het product en niet zozeer op het product zelf. In ons voorbeeld van de pot pindakaas zou dit bijvoorbeeld een sfeervol gedekte ontbijttafel kunnen zijn waar het gezin de nieuwe dag begint met bijvoorbeeld een boterham met overheerlijke pindakaas.

Professionele Productfotografie is een specialisme

Inderdaad professionele productfotografie is iets heel ander dan een mooi portret of een mooie huwelijksreportage. Productfotograaf is een specialisme binnen de wereld van fotografie. Als professioneel productfotograaf moet je niet allen kennis hebben van fotografische technieken zoals: verlichting en belichting, scherpte en scherptediepte, kleurbeheer, omgaan met reflecterende voorwerpen et cetera.

Maar dan ben je er als fotograaf nog niet. Je hebt ook nog een creatieve geest nodig om de juiste sfeer neer te kunnen zetten die bij het product past. Je hebt kennis nodig van vormgeving. En uitgebreide kennis van nabewerking om tot het perfecte eindresultaat te komen.

Wilt u zelf aan de slag met het fotograferen van de producten voor uw webshop, dan moet u er wel zeker van zijn dat u over al deze bekwaamheden beschikt (en uiteraard over de nodige apparatuur). Is het antwoord nee; dan zult u waarschijnlijk meer nadelen dan voordelen hebben van het zelf aan de slag gaan met productfotografie.

Kiezen voor Professionele Productfotografie betekend:

  • Een professionele uitstraling van uw producten en webshop
  • Uw internet verkoop zal toenemen
  • U krijgt de beschikking over uw eigen, unieke, professionele foto’s
  • Deze foto’s kunnen vervolgens ook worden gebruikt voor alle andere reclamedoeleinden van uw bedrijf

Wanneer u uw website en/of webshop laat ontwerpen en bouwen door een full service internetbureau, dan is de kans groot dat dit bureau ook de beschikking heeft over een interne afdeling gespecialiseerd in bedrijfsfotografie. Dit biedt uiteraard veel voordelen zoals korte lijnen tussen vormgeving en content, fotomateriaal direct geschikt voor verwerking in de webwinkel en uiteindelijk zal dit alles kostenbesparend voor u zijn.