Meer dan 90% van de Nederlanders zoekt via Google. En dat vormt een forse uitdaging bij zoekmachine optimalisatie, want vele websites en online shops zijn zodoende overgeleverd aan de grillen van de Amerikaanse zoekgigant. Welke vijf trends gaan komend jaar uw SEO-agenda bepalen?

1. Grotere en rijkere snippets

Een typische zoekopdracht in Google levert tien resultaten op. Dat wil zeggen: op de eerste, en met stip belangrijkste pagina, tien keer een titel en tien keer een bijbehorende ‘snippet’, een kort stukje tekst dat de achterliggende internetpagina beschrijft. Maar dat is voor veel zoekopdrachten allang niet meer het enige. Wilt u bijvoorbeeld een website laten maken over, om maar wat te noemen, wijnkaraffen? Grote kans dat u ook een prijs en beoordeling in de zoekresultaten van Google kunt plaatsen – mits u de structured data of schema markup op orde heeft. Dat soort uitgebreide of ‘rijke’ snippets waren tot dusver een competitief voordeel bij SEO optimalisatie, maar de steeds sterkere focus van Google op dergelijke verrijkingen van de zoekresultaten maken schema markup in 2017 een absolute must bij zoekmachine optimalisatie.

2. Nog meer mobiel

De trend is al langer zichtbaar, maar evengoed immer actueel: de toename in mobiel verkeer is ook in 2017 zeer bepalend voor SEO optimalisatie. Waar het enkele jaren geleden nog volstond om eventueel een aparte mobiele website te laten maken, is een responsive website laten maken tegenwoordig een vertrekpunt voor SEO optimalisatie.

3. Voice search

Nog veel is onbekend over de precieze implementatie van ‘voice search’, gesproken zoekopdrachten, maar er zijn al wel twee zaken duidelijk: dat alle zoekmachines er stevig op inzetten, en dat het zeer zal verschillen van getypte zoekopdrachten. Echt een ontwikkeling in SEO optimalisatie om nauw te volgen in 2017, zeker als u een nieuwe website laten maken wilt!

4. Sterke concurrentie

De stelling “SEO is dood” zingt al enige tijden rond in het vakgebied van zoekmachine optimalisatie. Dat komt omdat het amusante borrelpraat oplevert, maar in de praktijk is de stelling toch echt volstrekt onverdedigbaar. Hooguit zou u kunnen stellen dat het type zoekmachine optimalisatie waarbij zoekmachines een website via verouderde, vaak malafide trucjes hoog laten eindigen in de zoekresultaten, achterhaald is. De praktijk leert namelijk dat zoekmachine optimalisatie steeds bepalender is bij een website laten maken. We helpen u graag om die uitdaging in SEO optimalisatie het hoofd te bieden.

5. Minder ruimte voor fouten

U heeft vast al van Google Rankbrain gehoord, het algoritme dat in sterk toenemende mate de zoekmachineresultatenpagina’s (SERP’s) bepaalt. Ter herinnering: Google laat tegenwoordig computers het zware werk doen. Soms zelfs al in zo’n mate dat de medewerkers op de werkvloer niet meer snappen hoe de computer het doet. De ultieme trend voor 2017 is daardoor dat zoekmachine optimalisatie op ieder willekeurig moment anders zal zijn; de computer heeft immers geen vakanties nodig! Gelukkig kunnen we u daar bij KIWI webgroep op ieder moment in bijstaan. Of u nu een gloednieuwe website wilt laten maken, of u als ervaren SEO-expert nog nét dat beetje extra advies nodig heeft!

Conclusie

SEO optimalisatie blijft ook in 2017 een interessant en dynamisch vakgebied. Hoewel oude adagiums als “De eindgebruiker staat op de eerste plaats” en het nauw gerelateerde “Content is king” nog altijd geldig zijn, blijkt de precieze uitwerking niet altijd even gemakkelijk. Als u een nieuwe website laten maken wilt, staan we u bij KIWI webgroep graag bij met vrijblijvend advies over een passende en effectieve oplossing. Vraag vandaag nog een offerte of een kennismakingsgesprek aan en ervaar zelf wat het voor u kan betekenen om gebruik te kunnen maken van een topspecialist op het gebied van Search Engine Optimization!