Responsive design is een term die u vast wel eens gehoord heeft, maar waarvan u misschien niet weet wat het precies inhoudt. Wij leggen het daarom graag voor u uit. Een responsive website past het design aan aan de schermgrootte van verschillende soorten hardware via bijvoorbeeld de toepassing van flexibele afbeeldingen. Een afbeelding wordt in dat geval geschaald naar de omvang van het scherm. Ook staat bij een groot scherm de content vaak in meerdere columns naast elkaar en bij een klein scherm bestaat de content uit een column. Bij een responsive website is het daarom niet alleen belangrijk dat het ontwerp goed op iedere device past, maar ook dat de bezoeker de juiste content krijgt.

De noodzaak van een responsive design

Met de komst van de smartphone en tablet zijn gebruikers niet meer locatiegebonden. Dat houdt in dat iemand met een smartphone misschien in de winkel producten wil vergelijken of op vakantie naar een goed restaurant in de buurt zoekt. Dezelfde persoon zal thuis misschien vanachter zijn laptop op zijn gemak allerlei reviews willen lezen over een bepaald product. Of vast vooraf vakantiepret beleven door het lezen van blogs over de vakantiebestemming. Het is daarom belangrijk dat de juiste content op uw website wordt getoond voor het doel van de bezoeker. Om gebruikers in verschillende situaties en op verschillende soorten hardware zo goed mogelijk te bedienen is een responsive design dus noodzakelijk. Wanneer een bezoeker immers geen goede ervaring heeft, is er grote kans dat hij of zij niet meer terugkeert naar uw website. De concurrentie is immers sterk.

Smartphones: er komen er steeds meer

Een andere goede reden om uw website responsive te laten maken is de explosieve groei van het gebruik van mobiele devices. De smartphone heeft enorm aan populariteit toegenomen wat webmasters ook terugzien in de bezoekersstatistieken. Al in 2013 meldde het CBS dat de smartphone het wint van de laptop als apparaat voor mobiel internet. Daarbij loopt Nederland met Zweden vooraan in mobiel internetgebruik in de EU. Het smartphonegebruik groeit bovendien nog steeds. Voor een hogere conversie is het dus een voorwaarde om rekening te houden met een layout voor een klein scherm.

Waarom een mobile only-site geen goed idee is

In plaats van een responsive website te maken, is het ook mogelijk om een mobile only versie te ontwerpen. Maar dat is echter een omslachtige werkwijze. U heeft namelijk twee keer zoveel werk, omdat u nu twee websites moet bijhouden. Met een responsive website bent u in een keer klaar.

Een responsive website laten maken: Google beloont u

Nog een goede reden om voor en responsive website te kiezen, is dat u beter scoort in de zoekresultaten. Google ziet namelijk graag dat websites op alle soorten devices en schermresoluties gebruiksvriendelijk zijn. De zoekgigant beloont u daarom met een hogere score in de zoekresultaten als u een responsive website heeft. Dat houdt in dat een mobile only of een website met een niet responsive design slechter scoort.

Bereid u voor op de toekomst met responsive design

Met de verwachte toename van het mobiele gebruik en het al grote aandeel daarvan, is het dus onvermijdelijk om als grote of kleine ondernemer een responsive website te hebben. De KIWI webgroep adviseert u graag bij de ontwikkeling van een professionele website die op alle devices optimaal presteert. Neem gerust contact met ons op en wij helpen u op weg naar een mobielvriendelijke website die op de toekomst is voorbereid.

Wilt u direct de stap naar een responsive website maken? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan!