Een van de belangrijkste doelen, zo niet de belangrijkste, van fotografie is het overbrengen van emotie, sfeer en beleving. Een beeld zegt nu eenmaal meer dan 1000 woorden. Dit is dan ook de essentie van een professionele bedrijfsreportage.

Waarom bedrijfsreportage?

Een goede bedrijfsreportage kan gebruikt worden voor meerdere doeleinden. Een professionele bedrijfsreportage levert een groot aantal foto’s op die elk voor een specifiek doel kunnen worden gebruikt. Zo kunt u foto’s plaatsen bij een redactioneel stuk in een vakblad of ander tijdschrift. Andere foto’s kunnen gebruikt worden bij het jaarverslag van uw onderneming. Een andere en niet te onderschatten toepassing is het gebruik online voor de presentatie van uw bedrijf en uw mensen op uw website of webshop, maar ook op de social media zoals Facebook en LinkedIn.

Kortom, elk bedrijf heeft een boodschap die uitgedragen moet worden en een boodschap breng je nu eenmaal makkelijker over met goed beeldmateriaal dan met woorden.

Een professionele bedrijfsreportage straalt vertrouwen uit

Een goede en professioneel gemaakte bedrijfsreportage geeft een goed en duidelijk beeld van uw bedrijf, de werkwijze maar wellicht het belangrijkste, van de mensen die er werken. Goede foto’s brengen de sfeer en de emoties over die uw bedrijf maken tot de betrouwbare partner waar men naar opzoek is. Maar ook de gezichten, professioneel vastgelegd in de foto, van de personen die het bedrijf maken wekken vertrouwen en herkenning. Goede foto’s geven de klanten, prospects, leveranciers en andere in uw bedrijf geïnteresseerden een kijkje achter de schermen van uw bedrijf op een manier die direct is en gestuurd kan worden met de juiste boodschap.

Wat maakt het tot een bedrijfsreportage?

Een aantal foto’s gemaakt binnen uw bedrijf maakt het nog geen professionele bedrijfsreportage. Goede fotografie laat de essentie van het bedrijf zien. De basis van uw bedrijf wordt gevormd door de fysieke locatie, uw bedrijfspand en omgeving en de mensen die er werken. Ongeacht uw bedrijfstak vormen deze twee zaken uw bedrijf tot wat het is. Een goede bedrijfsreportage bestaat dus uit fotografie van deze twee basiselementen maar met name de interactie tussen deze element. Een goede bedrijfsreportage laat dus zien waar het gebeurt, hoe het gebeurt en door wie het gebeurt. Een goede bedrijfsreportage laat dit dus zien vanuit het perspectief van de aanschouwer zonder de processen te beïnvloeden. Als professioneel bedrijfsfotograaf geef je dus een authentiek beeld van het bedrijf en haar mensen. Dus geen geposeerde foto’s, geen geforceerde glimlach en geen geregisseerde handelingen.

Dus een professionele bedrijfsreportage laat de essentie van het bedrijf zien waarbij iedere opname authentiek is en niet uitwisselbaar met foto’s uit een andere reportage. Iedere opname laat iets eigens van het bedrijf zien zoals omgeving, machines, producten of objecten waarbij de toepassing voor een toeschouwer in een opslag duidelijk is.