Nog niet zo lang geleden, de tijd vliegt in het digitale tijdperk, werd het internet vooral gebruikt voor het overbrengen van een boodschap op welke manier dan ook. De meest basale vorm was een eigen website (meestal voor bedrijven) als een mogelijkheid voor het presenteren van een digitaal visitekaartje.

Met de snelle toename van het gebruik van het internet kwamen er ook steeds meer toepassingen beschikbaar waarvan het verkopen van producten en/of diensten een van de eerste mogelijkheden was. De webshops of in goed Nederlands webwinkels waren geboren.
De laatste jaren is de groei van webshops exponentieel gestegen. Er komen steeds meer goede en betrouwbare platforms beschikbaar voor het ontwerpen en bouwen van eenvoudige tot zeer complexe webwinkels zoals Magento en Wordpress in combinatie met WooCommerce.

Maar wat komt er nu allemaal kijken bij het starten van je eigen webshop?

Wat er allemaal bij komt kijken wanneer je een webshop wilt beginnen is een beetje afhankelijk van het uitgangspunt. Heb je al een fysieke winkel en wil je een webshop starten als aanvullend verkoopkanaal? Of wil je om wat voor reden dan ook een eigen bedrijf beginnen in de vorm van een webshop zonder een fysieke winkel. Met name deze laatste optie komt de laatste jaren steeds vaker voor.

In beide gevallen is het van belang om te weten dat het slagen van een webshop voor een groot deel afhankelijk is van de tijd die je erin stopt.

Wil je als particulier een webshop beginnen bijvoorbeeld voor de verkoop van je producten die je met jouw hobby maakt, denk hierbij aan foto’s, schilderijen, zelfgemaakte sieraden et cetera dan is vaak één van de standaard online winkelsoftware bedrijven een goede keuze. Je hebt dan voor relatief weinig geld een standaard winkel voor de verkoop van enkele producten.

Wil je bedrijfsmatig aan de slag met een webshop dan is het meestal beter om een keuze te maken voor een webdesigner die gespecialiseerd is in het begeleiden van ondernemers bij het ontwerpen, bouwen en inrichten van websites en webwinkels.

Een goede webdesigner heeft niet alleen kennis van het vormgeven en bouwen van een webshop in bijvoorbeeld Magento of WooCommerce, maar kan ook de nodige begeleiding bieden in de regelgeving rondom verkopen op Internet zoals het retourrecht, de betalingsmogelijkheden (PayPal, iDeal). Kortom een professionele webdesignerkan jou als opdrachtgever ondersteuning bieden van het begin tot het einde bij de opzet van de webshop.

Starten van een webshop is misschien lastiger dan ooit

Door de enorme groei van aanbieders van software en/of platformen voor het snel en eenvoudig opzetten van een webwinkel of door de vaak zeer lage prijzen waarmee webdesigners elkaar beconcurreren ligt het starten van een eigen webwinkel binnen ieders handbereik. Deze ontwikkeling en de veranderingen in de economie liggen aan de basis waarom steeds meer startende ondernemers een webwinkel beginnen. Maar al te vaak wordt hierbij onderschat welke inspanningen er noodzakelijk zijn om een webshop te laten slagen. Niet alleen liggen die inspanningen in het commerciële vlak van de startende ondernemer of op het gebied van logistiek maar ook de promotie en marketing vereist aandacht en kunde.

Begin je een fysieke winkel in een winkelstraat in ongeacht welke stad of dorp zullen er altijd klanten binnenkomen, al is het om maar even te snuffelen wat je te bieden hebt. Vervolgens is het aan jou om die bezoekers tot klant te maken, te behouden en het bestand uit te breiden. Begin je een webshop dan komt er zelden of nooit winkelend publiek toevallig langs, je zult moeten roepen dat je er bent. Dus het laten slagen van je webshop ligt niet alleen aan de webshop, je product of je prijs maar ook nog eens aan het feit of je (beter) vindbaar bent tussen al die andere webshops.

Je hebt een idee voor een nieuwe webshop. Wat zijn de stappen die je moet nemen om de webwinkel een zo hoog mogelijk slagingspercentage te geven?

  1. Een goed en onderscheidend concept
  2. Bepaal de doelgroep van de webshop
  3. Een grafisch ontwerp dat aansluit bij de doelgroep
  4. Maak pakkende productfoto’s
  5. Schrijf teksten die je doelgroep aanspreken
  6. Kies een framework voor je webshop (zoals Magento)
  7. Zorg voor een goede betalingsprovider

De eerste stap die je dus zult moeten nemen met het starten van een eigen webshop is een gedegen marktonderzoek naar de concurrentie van jouw product of dienst op het internet. Zijn er andere aanbieders van een soortgelijk product, hoe zit het met hun prijs, levertijd, service? Hoe ziet de webwinkel eruit? Hoe vindbaar (en waarom) zijn ze in Google?

Zo maar een paar vragen die je moet onderzoeken voordat je gaat beginnen aan de start van je webshop.

Heb je bovenstaande zaken allemaal op een rijtje, en blijkt dat er een kans van slagen is, ga dan aan de slag. Zijn er punten waar je zelf niet uitkomt of waar je ondersteuning bij nodig hebt? Ga dan om de tafel zitten met een professionele webdesigner zoals KIWI webgroep in Sittard en bespreek je plannen en laat je voorlichten over de mogelijkheden en eventuele alternatieven. Samen met die webdesigner zul je o.a. de volgende zaken moeten regelen:

  • Een passende domeinnaam
  • De vormgeving en structuur
  • Het platform waarop de webshop wordt gemaakt
  • Betalingsmogelijkheden en partner
  • Algemene documenten zoals leveringsvoorwaarden, privacy policy etc.
  • Plaatsing en onderhoud van de producten
  • Support
  • De hosting
  • De zoekmachine optimalisatie (SEO)

Onderschat dus niet de inspanningen die nodig zijn om een webshop te starten en tot een succes te brengen. Zorg dat je de zaken goed op een rij hebt.

Zeven op de tien ondernemers die een webwinkel starten moet na het eerste jaar hun deuren alweer sluiten. Hoe ga jij ervoor zorgen dat dit bij jouw webshop wel succesvol wordt? Wil je meer informatie over het opzetten van een nieuwe webwinkel, neem dan hieronder contact op met een van onze specialisten.