Waar ondernemers het eerst belangrijk vonden om zoveel mogelijk verkeer te genereren, voelen ze nu de behoeften om zoveel mogelijk te halen uit bestaande bezoekers. Het genereren van bezoekers kost namelijk geld, terwijl converterende bezoekers geld opbrengen. In dit artikel hebben we het over conversie optimalisatie, een belangrijk onderdeel van de online marketing van je bedrijf.

Analyseren

Bij conversie optimalisatie, is het cruciaal om data te verzamelen en te analyseren. Door relevante data te analyseren krijg je een beter beeld van de huidige situatie van je website en bedrijf. Denk aan gegevens uit Google Analytics voor het bestuderen van gebruikersgedrag en Google Ads om achter het conversiepercentage te komen. Maar ook heatmaps, clickmaps en scrollmaps zijn erg handig in de analysefase van het optimalisatieproces.

Hypothese

Een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie is het formuleren van een goede hypothese. Deze hypothese kan je helpen bij het meten van resultaten en het formuleren van een oplossing voor je probleem. Een voorbeeld van een hypothese kan zijn ‘door het formulier op de landingspagina korter te maken, schrikt het minder mensen af, waardoor meer mensen het formulier in zullen vullen’.

Conversie optimalisatie

Testen

Eenmaal je een hypothese hebt geformuleerd ga je onderzoeken of deze klopt. Voor het genoemde voorbeeld, kunnen we dit doen door middel van A/B-test. Zo kunnen we twee pagina’s maken, een pagina zoals de huidige en een pagina met een korter formulier zoals geformuleerd in de hypothese. Iedere pagina krijgt de helft van het verkeer, na enige tijd kunnen de resultaten worden vergeleken en zou duidelijk moeten worden of de gestelde hypothese juist of onjuist is.

Meten

Als uit de test blijkt dat de nieuwe variant beter presteerd dan die bestaande pagina, voer je de wijziging definitief door op je website. Na het doervoeren van zo’n wijziging is het belangrijk dat je de resultaten ervan in de gate houdt, conversie optimalisatie is namelijk een doorlopend proces. Stel je zelf de volgende vraag: hoe zou het nog beter kunnen? In deze fase van de optimalisatie, is het belangrijk dat je zoveel mogelijk data verzamelt. Data die gebruikt kan worden om verschillende micro en macro conversies te optimsaliseren.

Heb je nog vragen?

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website of webshop? Of overweeg je het om een nieuwe maatwerk website te laten ontwikkelen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden.